Jak pracuje copywriter?

Na pewno każdy z was słyszał o copywritingu, ale na pewno także nie każdy z was wie, czy właściwie on jest. Dziś pokrótce postaramy się zapoznać z tym „zawodem” Oczywiście jest to pojęcie bardzo zróżnicowane i istnieją różne rodzaje copywritingu, ale niech nas nazw nie zmyli – copywriter na pewno nie może nic kopiować i w każdej z opcji jest twórcą unikalnych tekstów. Copywriterzy, którzy pracują w dużych firmach czy agencjach marketingowych, zajmują się najczyściej kreowaniem marki od strony tekstu – to oni tworzą hasła reklamowe, treść ulotek, obmyślają, to co widzimy potem w reklamach, gazetach i na bilbordach.

Dobór słów kluczowych

Chodzi o dobór słów. Ma to oczywiście wiele wspólnego z marketingiem i dobry copywriter powinien mieć dużą wiedzę w tym temacie. Nie można jednak od razu wskoczyć na ten poziom i większość copywrriterów zaczynała od czegoś innego. Istnieje jeszcze seo copywriting i tu copywriter ma najczęściej za zadanie tworzenie tekstów niższej jakości, często są to proste artykuły na małe stronki, treści ulotek, a czasami teksty, których tak naprawdę nikt nie czyta i służą one głównie do pozycjonowania stron. By bowiem dana strona była wysoko w rankingu Google (czyli by po wpisaniu jakiejś frazy wyświetlała się wysoko w wynikach na pierwszej stronie) musi mieć duże zaplecze tekstowe – co to dokładniej znaczy, jak działa i jak to zrobić – tym już zajmuje się pozycjoner, ale copywriter jest od tego, by mu te treści dostarczać.

Rodzaje tekstów

pisanieZazwyczaj w takich tekstach umieszcza się konkretne frazy i pisze się je pod ściśle określony temat, który oczywiście podaje copywriterowi pozycjoner. Jest to już mniej wymagająca praca – nie trzeba mieć takiej wiedzy, często nawet nie trzeba mieć super stylu czy lekkiego pióra, bo tu raczej liczy się umiejętność tworzenia bardzo dużej ilości treści o niskiej jakości. Teksty te najczęściej są bardzo tanie, bo żadnego pozycjonera nie stać na podniesienie kosztów pozycjonowania danej strony, wiec copywriter musi tworzyć tego dużo, jak najwięcej. Styl nie jest tu istotni, nie jest też w ogóle ważna merytoryczność tekstu – jak wspomniałem – nikt tego czytać nie będzie, teksty te są pisane w zupełnie innym celu. Widzicie więc – jeden copywriter tworzy dwa zdania na miesiąc i jest to najważniejsze hasło reklamowe dużej kampanii reklamowej, a inny copywriter stuka dziennie po kilkadziesiąt nawet znaków – jest różnica, przepaść wręcz, ale copywriting jest bardzo zróżnicowany i na różnego rodzaju teksty jest zapotrzebowanie.